MARKETING
Een gepersonaliseerde krant valt op in jouw marketingstrategie
Een gepersonaliseerde krant is meer dan een out-of-the-box idee.
Het is een topper als offline communicatiemiddel en terug van nooit weggeweest.
Steeds meer bedrijven voegen daarom een krant aan hun gepersonaliseerde marketingstrategieën toe. Terecht.
Een krant als unieke offline communicatiemiddel
In een digitaal wervelende wereld biedt een papieren krant als offline communicatiekanaal een bewust alternatief voor vluchtige e-mails. Ze belandt niet in je spambox of je klikt ze niet zomaar weg. Met deze vorm van offline communication kan je klanten direct en persoonlijk benaderen waardoor je langdurige en duurzame relaties met je klanten opbouwt.
Daarnaast heeft de keuze voor een offline communicatiemiddel in krantenvorm enkele grote voordelen. Het opvallend groot formaat is een echte eye-catcher. De keuze uit het klassieke krantenpapier of een wittere variant zorgen voor een echte krantbeleving. En door de geavanceerde druktechnologie hebben de kranten een mooie en scherpe full-colour print en komen alle grafische elementen uitstekend tot hun recht.
Bovendien zijn kranten door hun uniciteit dankbare visuals om op socialmediakanalen te plaatsen en werken ze zo versterkend.
Een krant brengt authentieke verhalen
Een krant leent zich ook uitstekend voor contentmarketing en storytelling. Mensen hebben in dit digitale tijdperk steeds meer behoefte aan authentieke verhalen. Het delen van kennis en kunde, kennismaking met het bedrijf en de mensen achter het bedrijf, de making-of een product, een blik achter de schermen van de productie...
Met een sterke contentmarketingstrategie en authentieke verhalen leren klanten je beter kennen en verhoog je hun engagement en loyaliteit.
SETH GODIN, VOORMALIGE VICE PRESIDENT DIRECT MARKETING VAN YAHOO!
"Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell."
Aan de slag met een eigen krant?
Gepersonaliseerde communicatie with a twist
Veel bedrijven beschikken over een uitgebreide database van klantendata, maar doen er te weinig mee. Een gemiste kans. Want database marketing maakt het mogelijk om iedere klant een persoonlijk en individueel aanbod aan te bieden.
Gepersonaliseerde communicatie is dan ook 20% effectiever. Logisch, want personalisatie maakt je content hyperrelevant, verbetert de customer experience en leidt tot een hogere conversie.
Bij gepersonaliseerde marketing wordt snel gedacht aan gepersonaliseerde e-mailmarketing, maar wist je dat een papieren krant maar liefst 7 maal effectiever is dan een digitale mailing?
De beste personalisaties in een krant
Inzetten op gepersonaliseerde communicatie in jouw marketingplan? Daar valt heel wat voor te zeggen!
5 tips voor gepersonaliseerde contentmarketing in een krant:
Nabijheid
Nabijheid is een belangrijk criterium: Voeg bijvoorbeeld het adres van een filiaal in de buurt en een woordje van de lokale kantoorhouder toe aan elke krant.
Afbeelding
Een beeld zegt meer dan woorden: Een leuke foto van de lezer, van een familielid of vriend, of van zijn/haar huisdier verrast meteen.
Kortingscode
Verras jouw jarige klanten met een krant en een gepersonaliseerde kortingscode voor hun verjaardag. Of een andere gelegenheid, natuurlijk.
Bar of QR-code
Een QR-code die leidt naar een gepersonaliseerde webpagina. Zo
combineer je de krant met een digitaal medium. Bovendien kan je dan zelf opvolgen wie er jouw site bezoekt.
Klantendata
Een product promoten of tips meegeven op basis van de laatste aankoop van een klant? Zo stuurde een autofabrikant een krant over een nieuw type wagen naar een bepaald segment van haar kopers. Een beddenspecialist maakte een krant voor klanten die 10 jaar geleden een bed gekocht hebben. Ga creatief aan de slag met jouw klantendata!